Bart van Linder over Passie voor het Onderwijs

Op zijn 16de koos Bart voor de pedagogische academie in Eindhoven. Op zijn 19de was hij klaar en startte als invaller bij een groep 8 met maar liefst 40 kinderen. Hij werd in het diepe gegooid. Deze eerste ervaring was pittig en hij besloot het anders te gaan doen.

Bart keek steeds meer naar de kinderen en waar ze energie en plezier uit haalden. Tijdens Werelddierendag mochten ze bijvoorbeeld een dier meenemen: kanaries, salamanders en konijnen. Dat zorgde voor verbinding en tranen van dankbaarheid en verdriet toen hij wegging.

Spetteren en Golven maken

Omdat er in de jaren tachtig een overschot aan onderwijzers was begon Bart daarnaast met de opleiding tot gymleraar.  Geïnspireerd door het boek ‘Het nieuwe overdekte strand’ van Martin Rippe, bedacht Bart de oefening ‘wildwaterbaan’. Hierbij leerden de kinderen ‘wild water maken’. Al trappelend en golvend makend ontstond een natuurlijke zwembeweging. De kinderen hadden veel plezier en afwisseling tijdens deze lessen en leerden op natuurlijke wijze zwemmen. Dat bracht hem bij de vraag:

‘Hoe organiseer je leren en hoe gebruik je hierbij de passie voor kinderen?’

Hole in the wall

De tweede fundamentele ervaring voor Bart was het verhaal over ‘Hole in the Wall’. Een Indische wetenschapper deed een experiment in sloppenwijken. Hij zette computerschermen neer in de wijken en hierop werd Oxford Engels vertoond. De kinderen vroegen wat het was, en de Indiër vertelde dat hij het ook niet zo goed wist. ‘Over een jaar mogen jullie mij vertellen wat het is’, zei hij. Toen hij na een jaar terugkwam spraken de kinderen vloeiend Oxford Engels. Met dit experiment werd aangetoond dat mensen beschikken een sterk zelf lerend vermogen.

Gepassioneerd lesgeven

‘Passie voor het onderwijs’ gaat niet alleen over de passie van de leerkracht voor het onderwijs. Het gaat vooral om hoe je de passie van de kinderen blijft stimuleren. Het is belangrijk dat je als docent ‘het kind in jezelf’ blijft koesteren. Dit hebben we echter vaak verleerd. Hoe blijf je in contact met je innerlijke kind? Zodat je vrolijk kan blijven leren? Ook als je volwassen bent? We raken dit contact bijvoorbeeld kwijt wanneer we nooit meer stilstaan bij onszelf en goed luisteren naar wat ons gelukkig maakt.  

Werkvuur vinden

Dat hebben we gedaan in de training van ‘Passie voor het Onderwijs’. Stilstaan, de ruimte en rust nemen, om te luisteren naar jezelf en je innerlijke werkvuur te (her)vinden. Hoe laad jij jouw batterij weer op? Waar krijg je energie van? Wat doe jij om passie te (her)leven? Daarnaast werd ook gekeken hoe je jouw innerlijke vuur kan onderhouden.

Wat Passie voor het Onderwijs voor jou kan betekenen.

Tijdens ‘Passie voor het onderwijs’ krijg je ‘een bril van compassie op’. Je mag even stilstaan en luisteren naar je innerlijke stem. Het helpt je in contact te komen met je hart en waarom je in het onderwijs bent gaan werken. Het brengt je weer in beweging en wakkert het innerlijke vuur aan.

Dankbaarheid

‘Wat een cadeautje van mijn werkgever om hierbij stil te mogen staan’, ‘Kunnen we dat niet elk jaar doen?’ en ‘Wanneer komt het vervolg?’.  

Contact

Kijk voor meer informatie over ‘Passie voor het Onderwijs’ en wat het voor jou als docent en je onderwijsinstelling kan betekenen op: www.kloosterhotelzin.nl/zinvol-aanbod/passie-voor-het-onderwijs

Of neem contact op met Maarten Bos (maarten@zinvught.nl) projectleider ‘Passie voor het Onderwijs’.

Wil je in contact komen met Bart en meer horen over zijn ervaringen? Stuur een bericht naar welkom@zinvught.nl.