Interview Remy Neumann

Remy Neumann (1988)

Welkom! Kan je iets meer over jezelf vertellen?

Mijn naam is Remy Neumann (1988) afgestudeerd aan de kunstacademie in Den Bosch in 2012. Na mijn afstuderen belandde ik in een zwart gat. De stille hoop om opgepakt te worden als kunstenaar door een galerie bleef uit. In de jaren na mijn afstuderen heb ik weinig werk gemaakt. Een aantal jaren later verhuisde ik met een groepje vrienden naar Antwerpen. Hier had ik weer een atelier. Overdag werkte ik in een magazijn waar ik helemaal geen energie van kreeg. In de avond en ’s nachts vond ik energie en bezieling in mijn atelier. Hier kwam ook de noodzaak voor het kunstenaarschap naar voren. Ik leef echt voor de passie voor kunst. In kunst vind ik zingeving, hierin kan ik mijn ei kwijt. Door ’s nachts bezig te zijn in mijn atelier kon ik overdag het werk in het magazijn aan. Nu gaat het beter met mij, mijn werk wordt gezien.

Hoe ben je in aanraking gekomen met ZIN?

Ik zocht een werkruimte en een kennis vertelde me over ZIN. Een tijd heb ik gewacht met de motivatiebrief omdat ik de connectie met het klooster niet meteen kon maken. Op een gegeven moment heb ik de motivatiebrief wel opgestuurd ook met het verhaal dat ik de connectie ineens zou zien. En die werd zichtbaar.  Mijn werk ontstaat vanuit mijn binnenwereld en ineens zag ik de connectie met het klooster. De kloostersetting is de weerspiegeling die ook in mij leeft. Van binnen naar buiten toe. De thema’s binnen mijn werk hebben te maken met zingeving in het leven en een innerlijke zoektocht. De fraters waren op het pad naar verlichting. Interessant aan ZIN is de manier van hoe fraters leven, ze zijn naar binnen gekeerd maar ook naar buiten, naar God en de maatschappij. Mijn manier van werken weerspiegelt hoe de fraters leven. Ik heb altijd al de wens gehad om in een klooster te verblijven wat nu op mijn pad is gekomen.

Kan je iets meer vertellen over jezelf als kunstenaar en je werk?

Als introvert persoon ben ik naar binnen gekeerd en vanuit die houding ontstaat het werk. Ik word geïnspireerd door het onbewuste – Jungiaanse theorie en Jungiaanse therapie. Zowel persoonlijk als professioneel snijdt het mes aan twee kanten. Ook hou ik een droomdagboek bij en word ik geïnspireerd door de beeldtaal van de middeleeuwen. Die belevingswereld met de kracht van god of de duivel.

Nu hou ik me bezig met de middeleeuwse dansplagen, de Sint-Vitus dans. Dit werd vroeger ook wel gezien als een aandoening of ziekte. Deze dansplagen zijn ook gedocumenteerd en vonden onder andere plaats in Straatsburg, Aken en Utrecht, de gebieden rondom de Rijn. Daar was een bepaalde levensbeschouwing over god en de duivel. Deze dansplagen kenmerkten zich door een groep mensen die spontaan in dansen uitbarsten en vaak dagenlang dansten soms met uitputting en zelfs de dood tot gevolg.

Wat ben je van plan te gaan doen bij ZIN en welke vormen van kunst ga je gebruiken?

Bij ZIN ga ik werken aan een poppenspel. Voor het poppenspel werk ik vooral met acrylverf om de decors en de poppen te schilderen. In mijn werk is schilderen altijd de basis. De poppen zelf zijn van dun hout of van papier, ik zaag of snijd de onderdelen uit en voeg ze samen met boutjes en splitpennen zodat de poppen kunnen bewegen. De poppen worden van bovenaf bediend, dus ze hangen aan draadjes zoals marionetten. Als je met een pop speelt vergeet je even het dagelijkse leven en je wordt één met het materiaal. Dit is iets dat ik de mensen graag meegeef. Uiteindelijk is het de vraag wat je wilt vertellen met een pop, door hier mee bezig te zijn kun je tot verdiepende conclusies komen. Want hetgeen jij zinvol vindt zal ook zijn weg naar de poppen vinden.

Het poppenspel gaat over een man die in dansen uitbarst in onze tijd. Hij komt dansend zijn huisje uit en de ‘dansplaag’ wordt zichtbaar voor de buitenwereld.  Anderen zien hem vechten tegen de demonen in zijn hoofd. In het poppenspel ziet zijn hoofd eruit als een grot, hij vindt de kracht om ze te bevechten maar hoe het afloopt blijft een open einde. Het verhaal van het poppenspel gaat over de pad naar verlichting.

In de tweede helft van mijn werkperiode wil ik kleine schilderijen maken met eitempera en olieverf op houten paneeltjes. Deze schildertechnieken komen uit de middeleeuwen en ik vind het mooi om via de techniek een verbinding aan te gaan met die tijd. Maar ik leef nu, dus mijn werk wordt ook beïnvloedt door wat er op dit moment om mij heen gebeurt. Dit gaat vooral intuïtief en onbewust maar het is wel duidelijk dat ik een kunstenaar van deze tijd ben.

Ook ben ik benieuwd naar de fraters hoe ze omgaan met de eeuwenoude christelijke verhalen. Hoe koppelen ze die aan de hedendaagse uitdagingen en tijdsgeest? Hoe zien ze het leven? De metaforen uit de middeleeuwen lijken vergezocht maar ergens is er ook steeds meer aandacht voor in deze tijd. Wat kunnen we ermee in deze tijd?

Benieuwd naar het poppenspel?

Tot en met 15 januari 2023 is Remy zijn werk te zien in een solotentoonstelling in het Noordbrabants Museum. Op de finissage van deze tentoonstelling wordt een nieuw poppenspel getoond. Hiervoor werkt Remy samen met Simon Bus (danser), Jornt Duyx (muzikant), Martin van Staveren (lichtman) en Aswin Baaijens (filmmaker).

Contact

Wil je meer weten van Remy of contact met hem opnemen neem dan een kijkje op zijn website. www.remyneumann.com